Máte jasno v tom, kdo jsou vaši potenciální zákazníci?

 

Pro koho děláte všechnu tu práci? Znáte svou cílovou skupinu zákazníků, abyste na ni mohli lépe zacílit svou reklamu, ukázat jim produkty, které pomáhají řešit jejich problémy a dát tak o sobě vědět?

Znáte své zákazníky, kterým pak dokážete mnohem lépe vyhovět a sestavit pro ne nejvýhodnější nabídky, které se dají jen těžce odmítnout?

 

Už jistě víte, že se nevyplatí cílit na všechny. Inu, všem se zavděčit nelze  a hlavně jde o to, že každá skupina lidí má jiné zájmy a potřeby.  Každý člověk řeší něco jiného. Jedno přísloví říká, že „honíte-li se za mnoha zajíci, nechytíte ani jednoho“.

Povím vám svůj příběh…

Měla jsem takovou „malou“ textilní firmu a když to byla ještě moje hlavní činnost, měla jsem i své pravidelné odběratele. Byli to nejen koncoví spotřebitelé, ale také podnikatelé, kteří mé zboží, prodávali ve svých kamenných obchůdcích a e-shopech. Jenže… oblečení kupovali sotva po pár kusech a látky nanejvýš po metrech.

Po poradě s nimi se zjistilo, že se jim příliš nedaří, protože že je krize, konkurence, spousta problémů, pokuty za „kdejakou blbost“ a kdovíco ještě.

… a tak vznikl nápad – podpora prodeje a školení obchodníků.

Vybrali jsme několik odběratelů, proškolili je, pomohli jim zvýšit tržby a zajistit si tak u nich stálý odběr zboží ve větším množství. Když se jim začalo dobře dařit a zjistili, že dokážou prodat v krátkém čase více zboží, docházelo k tomu, že pak do mého obchodu vraceli častěji a nakupovali stále více. Všichni jsme z takové spolupráce měli užitek.

Mimochodem, jestli proběhl dobrý obchod, poznáte tehdy, když jsou obě strany spokojené. Jestliže jen jedna strana je spokojená a ta druhá nespokojeně nadává, pak je to lumpárna a ne obchod.

Jenže pak se to s tím školením nějak rozkřiklo a najednou jsem zjistila, že školím už nejen svou skupinku obchodníků, ale také čím dál více jejich známých a kamarádů, kteří na školení přicházeli s nimi. Začala jsem se tedy školením živit a protože mě zdravíčko v té době hodně pozlobilo, „náročnou“ textilní firmu jsem si nechala jen jako koníček.

Moje cílovka se postupně „vytřídila“ na jednu určitou skupinku lidí, o které vám za chvíli povím.

Od začátku se pohybuji v textilním prostředí – látky, oblečení, šití, střihy… asi už tušíte, kam mířím. Ano, moje cílovka jsou převážně (z 90%)  lidé, kteří buďto vyrábějí nebo prostě jen obchodují s textilem. Tedy především ženy, maminky po mateřské, které začínají šít, drobné i „větší“ švadlenky , ženy obchodnice, ale také muži obchodníci s dětským oblečením. Drobní a střední podnikatelé a živnostníci.

Když se podívám dnes na svou cílovku, vidím, že jsou to cca z 90 % lidé z textilního oboru.
Převažují mezi nimi ženy čerstvě po mateřské či s dětmi předškolního věku. Švadlenky a krejčí, drobní výrobci předmětů či šperků z textilu a korálků. Obchodníci a obchodnice v oblasti módy a látek. Nádherné malé butiky, kde každý výrobek je originál.
A zbylých 10 % jsou ostatní obory – obchodníci s všemožným sortimentem, občas také stavebníci, nehtová studia a poskytovatelé kosmetických služeb, maséři, nábytkáři a mnoho jiných profesí.

A to moje školení?

Nejen že klienti zjistí, jak vydělají více peněz, ale také jich mnoho ušetří už jen tím, že se vyhnou pokutám, kvůli různým nedostatkům, o kterých se na většině kurzů mlčí, neboť ani sami „jakoby školitelé“ o nich netuší a nebo je ignorují.

Není to jen o tom, jak, proč a komu prodávat, co konkrétně prodávat. Jak zjistit náladu trhu či lákavé, avšak nevýhodné produkty, kterým byste se měli vyhýbat (mimochodem na to nepotřebujete drahé aplikace, stačí znát pár vychytávek a pravidel), aby jim neležely na skladě. A vůbec celkově, jak dělat marketing, analýzu prodeje, atd…

Ale… mnoho z těch, kteří se mého školení účastnili, ani zdaleka netušilo, co všechno je potřeba dodržovat, aby se těm pokutám vlastně vyhnuli. Například jak správně označovat svůj textil, jaké certifikáty požadovat od svých dodavatelů, co na nich nesmí chybět a nebo například to, že když používají „symboly údržby“ tak musí mít zaplacenou licenci u Sotexu (Sotex Ginetex), protože tyto symboly jsou ochrannou známkou.

symboly

Je smutným faktem, že ani při zadávání do výroby textilních etiket vás na to některé tiskárny vůbec neupozorní – jsou totiž hlavně rádi, že mají kšeft a zisk. Mnoho drobných švadlenek tím pádem vůbec nic netuší.

etiketa-nase-psana-formaNemáte-li koupenou licenci, můžete na své textilní etiketě uvádět pouze písemné vyjádření údržby (viz obrázek)

 

.

 

A nyní další chuťovka:

věděli jste například, že na textilní etiketě oblečení z bambusového vlákna nesmíte mít napsáno, že je to např. 50 % bavlna /50 % bambus?
Ikdyž to takto výrobce látky uvádí? Můžete tam mít údaj o viskózovém vláknu, původem z bambusu – opět příklad – 50 % bavlna / 50 % viskoza (zdroj bambus). Nechtějte vědět, kolik si ČOI vybírá pokuty za nesprávně označené textilní zboží.

Proč tohle všechno dělám?

Je toho mnoho, co jsem schopna ze svých osobních zkušeností předat své cílové skupině a vím, že na mých školeních často „odpadnou“ lidé, kteří pravděpodobně očekávali rychlé zisky bez vlastní iniciativy, jak se říká „pečení holubi aby sami padali do huby“. Jenže takto to nefunguje – podnikat znamená převzít na sebe zodpovědnost a pracovat na svých snech.

Někdy se vám může stát, že se cílovka vytvoří z úplně jiné skupiny lidí, než tomu bylo na začátku.

Všeobecně ale doporučuji už před začátkem prodeje či výroby čehokoli, si zjistit, pro koho tohle všechno chcete dělat. Kam se chcete za pár let dostat, jaká je vaše vize. Komu tím prospějete a kdo bude vaším pravidelně se vracejícím zákazníkem, který o vás bude dobrovolně a s radostí pět samou chválu.

A kdo patří do vaší cílové skupiny? Pro koho děláte své služby a výrobky?

Napište mi to do komentářů , budu se těšit na vaše názory.

 

 Chcete se zúčastnit mého dalšího školení, tentokrát online?

(v pohodlí domova)

 

 1-koupit-ebook_6

 Registrovat na Minikurz zdarma

On-line minikurz – čili takové malé výživné školení bude zdarma

Jo a nebudete ode mně dostávat spam, jen info ke kurzu a pozvánky na naše webináře s právníky a dalšími zajímavými hosty.

.

1-nahled-minikurz-strategie-eshopu

Náhled videa kurzu o strategii eshopu

 

Dáša Anhelo

Dáša Anhelo

Spokojená podnikatelka a investorka, s 18 lety praxe v obchodu, takže vím o čem mluvím 🙂
Krom toho už 10 let školím (nejen) obchodníky. Nyní pořádám také kurzy on-line a píšu e-booky, které pomáhají zvyšovat prodeje
Dáša Anhelo

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vyplňte Antispam (jednoduché počty) *